ایران بیشترین قدمت را در کشت دیم جهان دارد

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: ما با توجه به وسعتمان بیشترین قدمت را نیز در بحث کشت دیم در جهان داریم ولی متاسفانه مدیریت و نظارتی روی کشت دیم در کشور صورت نمی گیرد.
قدرتی کارشناس کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با مقاومتی نیوز در خصوص وضعیت کشت دیم در کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد از دیم زارهای استان به کشت گندم اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه باید از کشت تک محصولی در اراضی کشاورزی خودداری کنیم و کم کم به سمت تنوع زراعی برویم، گفت: برای این کار باید بار دیگر محصولات علوفه ای مانند یونجه، گاودانه و یونجه زرد کشت کنیم تا این تنوع زراعی سبب حاصلخیزی خاک و افزایش بهره وری اراضی شود.
این کارشناس کشت دیم در ادامه با اشاره به مزایای کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی در اراضی کشت دیم گفت: روش های متعددی برای افزایش بهره وری اراضی کشت دیم وجود دارد که یکی از آنها تجمیع کردن زمین های کشاورزی است.
لزوم تغییر رویکرد کشاورزان از کشت بهاره به سمت کشت پاییزه
قدرتی گفت: باید تمام کشت های بهاره در فصل پاییز کشت شوند چون آب و هوای کشور نسبت به سال های قبل تغییر اساسی کرده است، بنابراین با انجام این کار محصول کشاورزی ۱ ماه زودتر برداشت می شود و می توان از باران های پاییزه هم نهایت استفاده را کرد.
وی افزود: امکان رشد محصول در هوای خنک و افزایش طول دوره رشد، افزایش عملکرد در دیم زارها، زودتر آماده شدن زمین ها، در دسترس بودن کارگران بیشتر و حذف مرحله آیش برای سال بعد که امکان یک کشت دیگر به صورت مفید را در اختیار قرار می دهد، از مزایای دیگر کشت پاییزه است.
کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: با فرهنگ سازی می توان تمام کشاورزان را به توسعه اصولی کشت دیم تشویق کرد زیرا مردم ایران به همدیگر نگاه می کنند و اگر کشاورزی روش برداشت خوبی داشت دیگران هم به سمت همان کار سوق پیدا می کنند.

وی افزود: با افزایش بودجه دوره های حرفه ای کشت دیم برای کارشناسان وزرات جهاد کشاورزی و انتقال داشته ها به کشاورزان می توانیم کیفیت کشت دیم را توسعه دهیم و از طرف دیگر به مبارزه اصولی با آفاتی که در مزارع دیم گندم و جو وجود دارد، بپردازیم.

بحران مدیریت و نظارت بر کشت دیم در کشور
قدرتی در پایان با اشاره به ضعف مدیریت در بحث کشت دیم گفت: منابع کشور برای کشت دیم فراوان است، ما با توجه به وسعتمان بیشترین قدمت را نیز در بحث کشت دیم در جهان داریم ولی متاسفانه مدیریت و نظارتی روی کشت دیم در کشور صورت نمی گیرد.

وی افزود: این در حالی است که اگر این مسئله را مدیریت کنیم با افزایش حداقل یک کیلوگرم محصول در اراضی کشت دیم سالانه چیزی حدود ۱۲ میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی کشورمان اضافه خواهد شد.


انتهای مقاله
  • نویسنده :مونا اسمعیلی

    دکتری گیاهپزشکی شاخه بیماری شناسی گیاهی و تخصص اصلی کنترل بیولوژیک
top