شيوع غيرمترقبه بيماري باكتريايي نواري گندم دربرخي نقاط كشور

دکترعلي عليزاده علي آبادي باکتري شناس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي اظهار داشت:

????شيوع غير مترقبه بيماري باکتريايي نواري گندم در برخي نقاط کشور باعث بروز خسارت هاي فراواني به مزارع گندم شده است.

????در سال زراعي گذشته در بسياري از مزارع استان‌هاي گندم‌ خيز كشور از جمله لرستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، خراسان رضوي، فارس و کرمان بيماري باكتريايي نواري غلات به ‌شدت شيوع پيدا كرده و ميزان آلودگي در حدي بود كه به توليد محصول خساراتي وارد كرد.

????در حال حاضر تخمين دقيقي از ميزان خسارت وجود ندارد اما به نظر مي‌رسد ميانگين خسارت حدود 10 درصد باشد که در اين زمينه مطالعاتي در دست اقدام است تا ميزان خسارت هاي وارده به طور دقيق مشخص و اطلاع رساني شود.

????مستندات موجود نشان مي دهد اين بيماري درسال هاي گذشته هم در مزارع کشور وجود داشته و در حد مشاهده بر روي برخي بوته ها ديده مي شده و خسارت آن هرگز به آستانه زيان اقتصادي نزديک نشده است. اما سال گذشته اين آلودگي خسارت زيادي به مزارع گندم کشور وارد کرد و ابعاد آن هيچ وقت به اين ميزان وسيع نبوده است.

????در استان‌هاي خوزستان، بوشهر، گلستان، مازندران، گيلان، خراسان شمالي، آذربايجان‌شرقي، غربي و اردبيل وجود بيماري باکتريايي نواري گندم به‌ صورت بسيار ضعيف ديده شده و يا حتي در برخي از اين مناطق ديده نشده است.

????بارندگي‌هاي بهاره در مناطق مختلف که محيط مناسبي را از لحاظ رطوبت و حرارت براي گسترش بيماري ايجاد مي‌كند، وجود دماي مطلوب حدود 26 درجه سانتي‌گراد در فصل بهار، گسترش سيستم‌هاي آبياري باراني در مزارع گندم، آلودگي احتمالي بذور مصرفي در سال گذشته و كاشت ارقام نسبتاً حساس به اين بيماري مانند رقم ميهن، پيشگام و... که هرگز نسبت به اين بيماري مورد ارزيابي قرار نگرفته‌اند را مي توان از عوامل گستردگي اين بيماري گياهي دانست.

????آلودگي بذر مي تواند يکي از عوامل تکثير بيماري باکتريايي نواري گندم باشد به همين دليل در حال حاضر نگراني‌هايي براي تأمين بذرعاري از آلودگي، براي همه كشاورزان در همه مناطق، اعم از آلوده و غيرآلوده، وجود دارد.

????لازم است کشاورزان و بهره برداران به اين بيماري اهميت دهند و به محض ديدن علايم بيماري، كارشناسان استاني را درجريان گذارند همچنين براي افزايش آگاهي کشاورزان يك بروشور در مورد بيماري باكتريايي نواري گندم تهيه شده كه اطلاعات مفيدي در اختيار كشاورزان قرار مي دهد.

????توصيه مي شود كشاورزان به هيچ وجه كاه و كلشي از محصولات سال‌هاي قبل در مزرعه باقي نگذارند و گندم سال آينده خود را در اراضي كه سال قبل در آيش با محصولات ديگري مانند سويا، سيب‌زميني، كلزا و... بوده بكارند چرا که اين امر از گسترش آلودگي بيشتر جلوگيري مي‌كند همچنين از سلامت بذر خود مطمئن شوند زيرا راه اصلي و مهم انتقال اين بيماري بذر آلوده است.


انتهای مقاله
  • نویسنده :مونا اسمعیلی

    دکتری گیاهپزشکی شاخه بیماری شناسی گیاهی و تخصص اصلی کنترل بیولوژیک
top